• Magyar
  • Román

"A valóság esszenciái" / „Esenţele realităţii” / „The Essences of Reality”,

2013-11-01 00:16
Kortárs kelet-európai kiállítás / Expoziţie contemporană est-europeană

The-Essences-of-Reality-RO_b

Muzeul Naţional Brukenthal

Str. Tribunei nr.6, Sibiu, Romania

Vernisaj: Vineri 8 noiembrie 2013, 15.00

Durata expoziţiei: 08.11.2013 – 08.01.2014, marţi-duminică 10.00 – 18.00

 

Művészek / Artişti

(HU) GYŐRFFY László | HERMAN Levente | MISETICS Mátyás (HU)

(RO) Radu BELCIN | Francisc CHIUARIU | Flavia PITIŞ | Bogdan RAŢA (RO)

 

Curatori

(HU) Borbála Kálmán

(RO) Cosmin Năsui

 

Context

The Essences of Reality este un proiect de expoziţie iniţiat în 2012 de galeriile private Várfok Galleria (Budapesta, Ungaria) and Năsui colecţie & galerie (Bucureşti, România) având ca scop prezentarea de diverse abordări artistice contemporane pe scenele actuale din Europa Centrală şi de Est. Proiectul a pornit de la prezentarea a 4 artişti români şi 3 unguri, prezenţe care au reflectat tendinţa artistic specific din regiune, atât din punct de vedere tradiţional cât şi contemporan.

 Laszlo Gyorffy_facefuck_IV_b

Concept

Structura expoziţiei oferă oportunitatea mai multor interpretări ale realităţii folosind diverse materii şi medii, fiecare abordare devenind o formulare vizuală a unor problematici esenţiale.

Esenţă, esenţial – care este deasemenea şi substanţial: cum poate cineva simţi realitatea? Din numeroasele segmente de realitate, cât şi cum poate cineva să interpreteze? Sau poate vorbim de un singur tip de realitate?

Un denominator comun al conceptului acestei expoziţii, prezentând artişti români şi unguri de generaţii recente, prezintă lucrări care formulează atitudini despre trecut şi identitate. Putem spune ca este o vedere în secţiune în Europa de Est care se desface în faţa privitorilor, invitaţi astfel să compare şi să cântărească diversele realităţi prezentate.

 Francisc Chiuariu, Outdoor summer 2, 2011 oil & ink on backlit, 80x120 cm_b

Artiştii

Elementul determinativ din lucrările lui Radu Belcin (1978, Braşov / RO) este jocul dintre lumini şi umbre, acel chiaroscuro în care artistul plasează figurile şi obiectele, astfel dându-le noi şi neaşteptate semnificaţii. Identitatea picturală a personajelor sale, care nu au nici personalitate nici trăsături, rămâne o dilemă. Dar tocmai această dilemă indică o căutare continuă, o trăsătură esenţilă a noilor realităţi.

Una din cele mai noi serii ale lui Francisc Chiuariu (1966, Sibiu / RO) surprinde individul într-un spaţiu comun, colectiv, unde acesta este captiv prin propria rutină şi unde „consumă” spaţiul din jurul său. Artistul foloseşte cerneală tipografică şi ulei pe un material special numit backlit, iar aceste materiale şi suporturi permit realităţii să se „descompună” în mai multe layere, astfel sugerând dezintegrarea sau disoluţia individului şi individualităţii într-o realitate colectivă.

Corpul uman nu poate lipsi din lucrările lui László Győrffy’s (1976, Budapesta / H): acestea prezintă de obicei bucăţi dintr-un trup uman mutant, plasate în scenete groteşti, care au o viaţă de sine stătătoare. În sculptură, capetele care se auto-digeră şi se descompun reprezintă una dintre acele secvenţe de realitate a lui Győrffy, în timp ce în desene părţi de corp levitează într-un „nimic” care ne face să punem întrebări asupra existenţei noastre şi a întelesului ei.

Herman Levente_Secondhand_pĂĄpa_b

Motivele determinante ale unora dintre recentele serii ale lui Levente Herman’s (1976, Târgu Mureş / RO) prezintă un tip de inconografie personală a artistului. Lucrările sale nu aspiră să fie o reprezentare realistă a realităţii, ci oferă o viziune a unei alte lumi, impregnată cu memorii. Iar dacă personajele sale iau o formă umană, privitorul picturilor sale va întâlni doar haine plutind ca nişte fantome, emanând o forţă neaşteptată de pe suprafeţele moncrome care permit devoalarea unei esenţe ascunse.

Un element de bază în fotografiile lui Mátyás Misetics’ (1982, Budapest / H) este lumina, lumina artificial. Lucrările lui pornesc de la întuneric şi doar sursele de lumină agreate de artist vor pune în evidenţă anumite figure sau scene. Deşi alienarea omului şi calitatea relaţiilor sale sunt topicuri recurente în lucrările lui Misetics, esenţială pentru artist apare investigarea de noi posibilităţi de modelare a luminii – „photo-graphing”- pentru că doar prin iluminări special şi neaşteptate se pot revela noi layere ale realităţii.

Lucrările Flaviei Pitiş (1978, Făgăraş / RO) nu prezintă realitatea, ci urmăresc să transplanteze în prezent ceea ce lipseşte din realitate. Pitiş îşi prezintă subiectele în mod izolat, astfel obligându-le să se confrunte cu propria solitudine. Întunecimea din lucrările sale poate fi interpretată ca un echivalent al imaterialului, în timp ce umbrele abia schiţate sugerează ceva indefinit, poate o prezenţă misterioasă. Picturile sale transmit linişte şi senzitivitate, deşi sunt angrenate active în căutarea identităţii generaţiilor viitoare.

Bogdan Raţa (1984, Baia Mare / RO) explorează un post-umanism inovativ, cu ajutorul unor forme genetice preluate din anatomia umană. Raţa recreează şi multiplică aceste forme şi le oferă noi vienţi în noi „corpuri”, care apar astfel ca fiind ieşte din laboratoare experimentale. Elaborarea industrială a sculpturilor sale se referă la o infirmitate contemporană, i.e. la estomparea individualului (şi a personalităţii) iar culorile vii şi puternice folosite sugerează folosirea recent şi contemporană a corpului ca pe un obiect de jucărie.

Aceste abordări şi tendinţe devin chei de înţelegere a unor problematici esenţiale ale realităţii / realităţilor înconjurătoare, uneori şoptind alteori vociferând, dar tot timpul invitând privitorul să descopere şi să înţeleagă compoziţii artistice neobişnuite .

 

Va urma

Expoziţia din Budapesta, urmată de cea de la Muzeul Brukenthal din Sibiu, va continua în Europa Centrală şi de Est, cu prezentarea de artişti polonezi şi cehi în perioada 2014-2015. Institutele Polonez şi Ceh din România deja susţin acest proiect.

 

Organizatori

Nasui colecţie & galerie este un operator cultural care prezintă lucrări importante ale creaţiei unei selecţii atente de artişti contemporani români, în contexte naţionale şi internaţionale favorabile. Promovează cultural şi investiţional artişti care lucrează în artele vizuale contemporane: pictură, sculptură, fotografie, performance. Nasui colecţie & galerie se deschide în decembrie 2010 şi are proiecte în diverse contexte culturale prestigioase cum ar fi Bienala de artă contemporană de la Moscova 2011, Casa Artiştilor Tel Aviv, Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti Mogoşoaia, Varfok Galeria Budapesta, Centrul American de Artă Dorothy Paris sau Independents Liverpool Biennial la St. George’s Hall Liverpool.

Varfok Galeria este cea mai veche galerie privată de artă contemporană din Ungaria. Reprezentând un set internaţional de linii directoare pentru galerii şi prin medierea cu lucrări de artă  de înaltă calitate, galeria funcţionează ca un program-galerie. Firul roşu al misiunii galeriei este de a prezenta în programul său valori importante precum şi de a descoperi tendinţe incitante ale artei contemporane maghiare.. Artiştii prezentaţi aparţin celei de-a doua generaţii de neo-avangardă maghiară sau se asociază cu alte trenduri artistice maghiare şi internaţionale de importanţă istorică.

 

Parteneri de proiect

Muzeul Naţional Brukenthal este primul muzeu deschis în Europa Centrală şi de Est Complexul muzeal este format din Galeriile de Artă găzduite în palatul Brukenthal şi Casa Albastră, Muzeul de Istorie Casa Altemberger, Muzeul de Istorie Naturală, Muzeul Farmaciei, Muzeul de vânătoare August von Spiess şi Galeriile de artă Contemporană.

Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal este adăpostită de o clădire cu valoare arhitectonică şi istorică, datată 1901, care de-a lungul timpului a adăpostit diverse instituţii de cultură, astăzi redefinindu-se treptat ca o secţiune exclusiv destinată artei contemporane.

Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal menţine o poziţie importantă în zona spaţiilor de promovare a artei contemporane româneşti, reprezentând o puternică alternativă la tendinţa unică susţinută de Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti, având un caracter orientat spre public, spre o selecţie şi o prezentare cât mai liberă şi mai inovatoare a expoziţiilor. În ultimii ani, în galerie a expus toată scena artistică românească contemporană, curatori români şi străini au avut posibilitatea de a-şi gândi liberi proiectele, discuţiile purtate aici au dat consistenţă acestui spaţiu, iar Galeria de Artă Contemporană de pe strada Tribunei a devenit un punct de referinţă în harta conceptuală a contemporaneităţii artei româneşti.

Institutul Balassi, Centrul Cultural al Republicii Ungare la Bucureşti, prezintă manifestări artistice din toate domeniile culturii contemporane maghiare, expoziţii, concerte, dezbateri, spectacole teatrale, filme, activităţi pentru copii. Centrul dispune de o bibliotecă de peste 8500 de volume şi un număr important de reviste literare şi culturale.

 

 
 
 
Oldal teteje